Våra policyer
Integritetspolicy
23/5 2018 har följande policy upprättats/uppdaterats för SA Möbler AB.
Syfte
Vi värnar om din integritet och därför har vi utarbetat ett strukturerat regelverk för hantering av information rörande dig som person.
Vår avsikt här är att du skall får veta hur vi hanterar dina personuppgifter, vad vi använder uppgifterna till, vilka som får ta del av desamma och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Bakgrund
Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamål och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig och de eventuella organisationer du representerar men också för att ge dig god service vad gäller marknadsföring och annan information. Därtill kan vi också behöva dina uppgifter för att uppfylla lagar och utföra kund och marknadsanalyser.
Du har rätt att motsätta dig att vi använder dina personuppgifter för direkt marknadsföring och vi tillhandahåller alltid adekvata sätt för dig att motsätta / avstå från dylikt.
-
Enligt marknadsföringslagen gäller ej krav på samtycke (dock möjlighet att genom aktivt val avstå från ytterligare information). Den registrerade inte aktivt har motsatt sig att få information från dig och ditt företag.
-
Marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter.
-
Den fysiska personen kan klart och tydligt, utan någon kostnad, motsätta sig att uppgifterna används i marknadsföringssyfte när uppgifterna samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande.
Därtill genom att du som individ eller som representant tar kontakt eller initierar en dialog kring möjliga gemensamma affärsmässiga åtaganden så sparas alltid relevant information med hänvisning till att vi skall kunna fullfölja krav i bokföringslagen samt för att kunna tillhandahålla viktig information avseende dina möjligheter till framtida affärer och serviceåtaganden som kan härledas – sättas samman med tidigare genomförd affär/förfrågan.
Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar endast personuppgifter när vi har laglig grund. Vi behandlar inte personuppgifter i annat fall än när de behövs för att fullgöra förpliktelser enligt avtal och lag. Här för exempel på personuppgifter som vi behandlar, helt eller delvis. I första hand behandlar vi uppgifter som härleds till dig och din anställning/näringsverksamhet men om kund handlar i egenskap av privatperson avser vi deras helt privata uppgifter.
-
Namn
-
Adress
-
E-postadress
-
Telefon
-
Födelsedatum / personnummer (Som anställd, vid enskild firma eller som faktisk beställande konsument.)
-
Titel
-
Användarnamn
-
Fotografier
-
Betalkortsnummer, kreditkortsnummer och andra bankrelaterade uppgifter.
-
Uppgifter som du registrerar – lämnar ifrån dig självmant/frivilligt.
-
Innehåll som du själv publicerar, så kallat användargenererat innehåll.
Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?
Vi försöker i möjligaste mån inhämta ditt samtycke innan vi börjar behandla dina personuppgifter, du lämnar ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i samband med att du lämnar dina uppgifter till oss, sänder en förfrågan, genomför en faktisk affär.
Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke. Vi kommer då inte längre att behandla dina personuppgifter eller inhämta nya, under förutsättning att det inte behövs för att fullgöra våra åtaganden enligt avtal eller lag. Tänk på att återkallelse av samtycke kan innebära att vi inte kan fullgöra de skyldigheter vi har i förhållande till dig.
Vi får också tillgång till dina personuppgifter på följande sätt.
-
Uppgifter som du tillhandahåller oss direkt, skriftligt eller muntligt.
-
Uppgifter som registreras när du besöker vår hemsida.
-
Uppgifter som vi får från offentliga register.
-
Uppgifter som vi får när du anlitar en av våra medarbetare.
-
Uppgifter som vi får när du anmäler dig till nyhetsbrev och andra utskick.
-
Uppgifter som vi får när du svarar på enkäter och undersökningar.
-
Uppgifter som vi får när du kontaktar oss, söker anställning hos oss, tar anställning hos oss eller på annat sätt tar kontakt med oss.
Vilken information ger vi till dig?
När vi samlar in dina personuppgifter för första gången kommer vi att informera dig om hur vi har fått tag i personuppgifterna, vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen och hur du kan ta tillvara dessa samt om dina uppgifter måste sparas enligt bokföringslagen eller marknadsföringslagen. Du kommer också bli informerad om vem som är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen och hur du kan kontakta oss om du har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser dina personuppgifter och/eller rättigheter.
Behandlas dina uppgifter på ett betryggande sätt?
-
Vi utarbetar och utvecklar fortlöpande rutiner och arbetsätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter skall ha tillgång till dem.
-
I fråga om känsliga personuppgifter har vi inrättat särskilda behörighetskontroller vilket innebär ett högre skydd för dina personuppgifter.
-
Våra säkerhetssystem är utvecklade med din integritet i fokus och skyddar i mycket hög grad mot intrång, förstöring samt andra förändringar som kan innebära risker för din integritet.
-
Vi överför inte personuppgifter i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy eller faller under marknadsföringslagen eller bokföringslagen.
När lämnar vi ut personuppgifter
-
Vår utgångspunkt är att inte lämna ut dina personuppgifter till tredje part om du inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part upprättar vi sekretessavtal samt säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett så betryggande sätt som möjligt.
Ansvar
-
SA Möbler AB är personuppgiftsansvarig, vilket innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter behandlas och att dina rättigheter tas tillvara.
Kvalitetspolicy
Vår verksamhet bygger på våra kunders och intressenters upplevelse av oss. Deras behov, krav och förväntningar är det som ska styra vårt arbete. Den kvalitet vi ger kunderna är ett mått på våra prestationer och det ska genomsyra hela vår verksamhet.
Vi ska vara bättre än våra konkurrenter. Det kräver i sin tur att vi lyssnar på våra kunder och utifrån deras synpunkter planerar ständiga och varaktiga förbättringar i vår verksamhet. Därför ska alla våra processer, vårt bemötande och arbetssätt kännetecknas av högsta kvalitet.
-
Vi ska förstå och tillgodose kunders behov.
-
Våra produkter och tjänster ska levereras i tid.
-
Vi ska överträffa kundens förväntningar.
-
Vi ska vara den självklara och konkurrenskraftiga leverantören.
-
Genom aktivt förändringsarbete se över, förbättra och effektivisera alla våra processer utifrån kundens synvinkel och önskemål.
-
Ledningen ska kontinuerligt stödja, samordna och följa upp vårt kvalitetsarbete.
-
Vi avsätter nödvändiga resurser för att säkerställa vår kvalitetsmålsättning.
-
Vi uppmuntrar alla våra medarbetare att vara kreativa i förbättringsarbetet och i kundernas upplevelse av vårt arbete.
-
Vi arbetar aktivt för att skapa goda relationer och ge den bästa servicen.
-
Ledningen ska säkerställa att medarbetarna är kompetenta, engagerade och ges möjlighet till utveckling och att nå målen.
-
Vi följer de krav som TMF Trä & Möbelföretagen ställer på oss.
-
Vi följer även i övrigt lagar, avtal och bestämmelser.
-
Arbetsplatsen ska vara miljövänlig.
-
Arbetsplatsen ska vara säker och bra ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Denna miljöpolicy gäller hela SA Möbler AB
Syfte
SA Möbler AB ska följa aktuell miljölagstiftning, regler, krav och normer och arbeta för ständiga förbättringar i sitt miljöarbete. Vi vill att SA Möbler AB ska uppfattas som aktiv och trovärdig i sitt miljöarbete både:
-
internt för en fortsatt satsning på miljö- och hälsoanpassning av verksamheten.
-
externt för en minskad miljöpåverkan (vid produktionen) av våra tjänster/produkter.
Mål
Ett systematiskt miljöarbete i SA Möbler AB innebär att:
-
Gällande miljölagstiftning, andra aktuella regler och krav utgör miniminivå i SA Möbler ABs miljöarbete.
-
VD eller/och annan utsedd ansvarig formulerar årliga konkreta mål för SA Möbler ABs miljöarbete.
-
Ständiga förbättringar ska vara vägledande för oss i ett successivt utökat miljöarbete.
-
VD eller/och annan utsedd ansvarig ansvarar att denna miljöpolicy och de aktuella målen efterlevs och successivt revideras.
-
Arbetstagare ska ges kontinuerlig utbildning och information om aktuell lagstiftning och andra regler samt ges kunskap om konkreta aktiviteter och miljöförbättrande insatser för arbetets utförande.
-
VD eller/och annan utsedd ansvarig gör årliga utvärderingar och revisioner av SA Möbler ABs miljöarbete utifrån utökade och nyformulerade mål.
Utgångspunkter och principer
-
Att vi strävar efter att förbättra lönsamheten och effektivisera verksamheten utifrån miljö-hänsyn.
-
Att vi följer den s.k. utbytesprincipen, vilken betyder att kontinuerligt byta ut äldre sämre fungerande teknik mot nyare och mer miljövänlig teknik och utrustning.
-
Att miljöarbetet följer den s.k. försiktighetsprincipen, vilket betyder att undvika riskfylld produktion eller verksamhet, och istället hitta säkrare arbetssätt och metoder.
-
Att alla arbetstagare med externa kontakter, samarbetspartner, leverantörer och kunder, åtar sig att samarbeta med dessa i syfte att också öka deras miljömedvetenhet och stödja dem i att minska sin miljöbelastning vid användningen av våra tjänster/produkter.
Åtaganden och Insatser
SA Möbler ABs miljöhänsyn innebär följande grundläggande åtaganden och konkreta insatser:
-
Att vi så långt det är möjligt undviker engångsartiklar och väljer miljögodkända kontors-material och annat förbrukningsmaterial.
-
Att vi strävar efter en så låg energiförbrukning som möjligt, genom att exempelvis släcka lampor och inte låta datorer stå i vänteläge när arbetsdagen är slut.
-
Att arbetstagare använder kommunikationer med liten miljöbelastning, minimera fysiska möten till när det bara är nödvändigt, e-post och videokonferenser istället för egen bil, vanlig post och resor till och från möten.
-
Att vi ställer rimliga och relevanta miljömässiga krav på våra leverantörer och tar miljö-mässiga hänsyn vid större investeringar, exempelvis vid inköp av ny arbets- eller kontors-utrustning.
-
Att vi lämnar sådant i verksamheten som låter sig återvinnas till återvinnings- och miljö-stationer, exempelvis papper och kartong, batterier, elskrot, engångsglas etc.
-
Att vi tar hänsyn till återvinning av material och miljösäker avfallshantering samt att detta prioriteras framför exempelvis tillgänglighet och pris.
-
Att vi bara skriver ut nödvändiga dokument och där det är möjligt använder oss av dub-belsidig utskrift.
Leverantörspolicy (Code of Conduct)
-
På SA Möbler strävar vi efter att utveckla ärliga, affärsmässiga och långsiktiga relationer som främjar en hållbar utveckling. Syftet med vår uppförandekod är att tydliggöra vårt ställningstagande såväl internt som för kunder och övriga samarbetspartners. Efterlevnad krävs i hela värdekedjan avseende mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljöskydd, anti-korruption och god djurhållning.
-
SA Möblers uppförandekod är baserad på FN:s Global Compact, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter samt OECD:s Due Diligence Guidance for Responsible Buniness Conduct. Nationell och lokal lagstiftning i de länder där verksamheten bedrivs skall uppfyllas. I det fall internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd är det dessa som skall gälla.
-
För säkerställande av ansvarsfulla leveranskedjor, se separat Code of Conduct – Leverantörer.
Efterlevnad
-
För att säkerställa efterlevnad har vi ett systematiskt arbetssätt som förebygger och hanterar eventuella avvikelser och bidrar till ständiga förbättringar.
-
Det systematiska arbetet tillämpas löpande och dokumenteras.
-
Dokumentation i form av verifikat och bevis kan på begäran kunna uppvisas i form av självdeklaration, uppföljningsmöten eller andra- och/eller tredjeparts revision på plats.
Mänskliga rättigheter
-
Vi respekterar och främjar de mänskliga rättigheterna både inom den egna verksamheten och hos våra samarbetsparters.
-
Vi skall försäkra oss om att inte direkt, eller indirekt medverka till kränkningar av mänskliga rättigheter.
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948) samt Internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter samt internationella konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Barnarbete
-
Ingen person får anställas under åldern för obligatorisk skolgång, dvs 15 år.
-
Barn under 18 år får inte anställas för riskfyllt arbete eller arbete som strider mot barnets personliga utveckling (fysisk, psykisk, mental, andlig, moralisk eller social utveckling, inklusive nattarbete).
-
I det fall det förekommer arbete för barn under 18 år upprättar vi en policy för vilka uppgifter ett barn mellan 15–18 år får utföra samt säkerställa i samråd med vårdnadshavare att arbete sker enligt barnets bästa.
Internationella arbetsorganisationens (ILO) åtta kärnkonventioner om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet. FN:s barnkonvention art. 32.
Tvångsarbete
-
Tvångsarbete, inklusive slaveriarbete, kontraktsarbete eller ofrivilligt fängelsearbete får ej förekomma. Anställda skall ha rätt att lämna sitt arbete efter rimlig tid enlig lag eller avtal. Allt arbete sker frivilligt utan hot om straffpåföljd eller liknande.
-
Arbetstagare tvingas ej till deponi av pengar eller id-handlingar.
Tvångsarbete, ILO konventionen 29, 105.
Miljöpolicy
Diskriminering och trakasserier
-
Diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, kön, civilstånd, graviditet, religion, socialt eller etniskt ursprung, nationalitet, funktionsvariation, politiska åsikter, fackligt engagemang, könsöverskridande identitet eller uttryck, ålder, hälsotillstånd, sexuell orientering eller annat karaktärsdrag som skyddas av tillämplig lagstiftning får ej förekomma. Med diskriminering avses åtskillnad av arbetstagare som inte grundar sig på meriter eller kvaliteter, utan innebär särbehandling på osakliga grunder.
-
Mångfald och lika möjligheter i verksamheten utifrån individens förutsättningar skall främjas.
-
Trakasserier i form av omänsklig behandling, däribland sexuella trakasserier, hot eller psykisk / fysisk bestraffning får ej förekomma.
Diskriminering och trakasserier, ILO konventionen 100, 111.
Fackföreningsfrihet
-
Alla medarbetare ges rätt att organisera sig att ansluta sig till organisationer de själva önskar delta i, samt rätten att förhandla kollektivt. Definitionen kollektiva förhandlingar innebär förhandlingar mellan arbetsgivare och arbetstagare fritt valda av arbetstagarna.
ILO konventionen 87,98.
Anställningsvillkor
-
Arbetstagare har ett skriftligt anställningsavtal som minst anger arbetstid, lön och semester.
-
Alla arbetstagare skall förstå sina anställningsvillkor.
-
Vi verkar för rättvisa och rimliga levnadslöner och i inget fall mindre än den nationellt/lokalt lagstadgade minimilönen.
-
Arbetstider skall följa nationella lagar och gällande kollektivavtal.
-
Veckoarbetstiden får ej överstiga de lagliga gränserna eller 60 timmar i veckan inklusive övertid.
-
Arbetstagare skall ha minst en ledig dag per vecka och raster under arbetsdagen.
-
Arbetstagare har rätt till och betalt för semester, sjukledighet, föräldraledighet etc. enligt nationell lagstiftning.
-
Alla arbetstagare skall omfattas av socialförsäkringar enligt nationell lag.
Arbetsmiljö
-
I enlighet med nationell lagstiftning skall vi säkerställa en hälsosam arbetsmiljö där arbetstagaren skyddas mot förhållanden som kan utgöra en fara för dennes fysiska eller psykiska hälsa.
-
I vårt systematiska arbetsmiljöarbete uppmanas arbetstagare att skriftligen rapportera eventuella incidenter och olyckor.
-
Alla arbetstagare skall få relevant säkerhetsinformation och utbildning för att på ett säkert sätt utföra sina arbetsuppgifter, manövrera maskiner eller annan utrustning.
-
Relevant skyddsutrustning finns att tillgå utan kostnad.
-
Temperatur, luftkvalitet och ljudnivå regleras enligt lokal lagstiftning.
-
Kemikalier hanteras enligt lagstiftning vilken inkluderar minimering av risk för arbetstagarnas exponering av farliga ämnen. Säkerhetsdatablad skall finnas tillgängliga.
-
Rutin för nödläge skall finnas dokumenterad, brandövningar skall hållas regelbundet. Brandutrustning, utrymningsplaner och nödutgångar skall vara väl synliga i alla utrymmen.
-
Alla arbetstagare skall ha en säker arbetsplats med tillgång till hygieniska faciliteter och friskt vatten.
ILO konventionen 155, 170.
Miljö
-
Verksamheten skall bedrivas med hänsyn till den omgivande miljön och enligt gällande lokal och nationell miljöskyddslagstiftning. Vi strävar efter att minimera eventuella negativa effekter på människors hälsa och miljön i hela värdekedjan.
-
System för lagefterlevnadskontroll med laglistor skall finnas tillgängliga.
-
Vi strävar efter minsta möjliga miljöpåverkan genom årlig identifiering av miljöaspekter. Kort- och långsiktiga mål etableras tillsammans med en handlingsplan för att säkerställa ständiga förbättringar.
-
Försiktighetsprincipen avseende miljörisker gäller vid såväl produktion som ingående komponenter och materialval.
-
Ett större miljömedvetande och engagemang skall skapas genom miljöutbildningar till alla anställda.
-
Utveckling av miljövänliga processer och teknik uppmuntras i alla led.
Anti-korruption
-
Ingen form av korruption, utpressning eller bestickning tolereras.
-
Ingen får direkt eller indirekt erbjuda eller utlova muta eller ersättning till någon person eller organisation i syfte att erhålla, behålla eller styra affärer i syfte att uppnå otillbörlig fördel för egen eller annans räkning.
FN:s konvention mot korruption samt den mutbrottslagstiftning som gäller i Sverige, och i landet där hela eller delar av produkten framställs.